10 gode grunde til at dyrke kampsport

Der er mange gode grunde til at dyrke kampsport. Her har jeg forsøgt at samle 10 gode grunde til dit barn skal dyrke kampsport.

Selvtillid

Kampsport giver masser af selvtillid hos børn og voksne i alle aldre. Ikke kun fordi at man i kampsport lærer at forsvare sig selv. Det er dog meget sjældent, og forhåbentlig aldrig, at man vil få brug for at bruge selvforsvar. Men kampsports-træningen bygger selvtilliden op hos den enkelte udøver, fordi som tiden går med træningen, lykkedes det at fuldføre selvforsvarsteknikker og øvelser, som er medvirkende til at opbygge en personlig stolthed og sikkerhed omkring dét at man kan forsvare sig selv. Selvtilliden afsmitter typisk også på andre områder af udøverens liv såsom i skolen, arbejdet og familien.

Motion for hele kroppen

Kampsport er en sund måde at dyrke motion på. Man behøver ikke udstyr eller bestemt træningstøj for at dyrke det. Man kan træne kampsport når man vil og hvor man vil. Træningsformen er typisk også alsidig, hvor man bruger hele kroppen. Nogle træninger består af højintensiv træning, hvor pulsen er høj og andre træninger har mere en teknisk karaktér. Men det vigtigste er, at kamptræningen lærer den enkelte udøver at bruge hjernen. Der ligger en del taktik i forbindelse med konkurrencer og en forståelse for sig selv i takt med at man udvikler sig i kampsporten.

Fleksibilitet og smidighed

Vi fokuserer også på smidighed, fordi det er essentielt for en dygtig kampsportsudøver. Udstrækning er en del af træningen og hjælper samtidig på ømhed i musklerne efter en hård træning. De fleste kampsport af et resultat af mange generationers  studier og erfaringer med menneskekroppen og derfor er de forskellige stande, arm- og benteknikker og bevægelser, noget som gavner udøverens sundhed generelt.

Derudover gavner Kampsport også på andre områder såsom:
  • Bedre kropsholdning
  • Bedre bevægelsesfrihed
  • Nedsætte muskelømhed og ledsmerter
  • Koncentrationsevne
  • Afslapning; krop og sind
  • Skadesforebyggelse

 

 

Bedre koordineringsevne

Efter nogle måneders træning, vil udøveren få en meget bedre koordingsevne. Efter nogle år, vil hjernen og kroppen have forbedret koordineringsevnen i sådan grad, at man handler før man tænker – altså en form for refleks, når der trænes. Man bliver mere bevidst om sin egen krop og ligeledes kan agere og bevæge sig i forhold til omgivelserne.

Selvforsvar

Folk, der dyrker selvforsvar kommer sjældnere ud for slagsmål end folk, som ikke har. Udover evnen til at forsvare sig selv, så lærer man også at undgå situationer, hvor der skal anvendes selvforsvar. Man lærer at opfange omgivelserne, og analyserer omstændigheder og så handle ud fra det. Det er altsammen en del af træningen. Man kan godt sige, at vi lærer at “overleve” en situation man vurderer som farlig.

Lavere blodtryk

Det har vist sig, at folk, som dyrker kampsport har et lavere blodtryk end folk, som ikke gør. Men det hænger sammen med den type højintensitetstræning kampsport typisk bygger på. Generelt gør træningen, at sundheden forbedres og det betyder lavere kolesteroltal.

Sociale færdigheder

I en tidsalder, hvor børn og unge bruger meget tid foran skærmen er det en god ide at komme lidt ud og interagere med andre mennesker. Når man dyrker kampsport, så tvinges man til at samarbejde med andre mennesker og samtidig indgå i et fællesskab. Derfor er Kampsport en genial måde at socialisere sig på. Kombineret med en forøget selvtillid, så foreningslivet give udøveren nogle sjove stunder med andre ligesindede mennesker.

Selvdisciplin

Selvdisciplin er noget vi alle godt kan bruge noget mere af. I og med at kampsport er en individuel sportsgren, hvor meget af det afhænger af ens egen præstation, betyder det, at der kræves noget selvdisciplin både fysisk og mentalt. Gennem hård træning, vil man ofte opleve en forbedret selvdisciplin, som i høj grad vil gavne ens hverdag.

Holdtræningen giver bestemte retningslinier og struktur for udøveren. Personlige målsætninger i træningen gør at udøveren gennem disciplinær træning opnår en form for selvbevidsthed, som vil gavne andre områder i livet.

Nedsætte stress

Meditation og mindfulness er en stor del af kampsport. Fokusering og åndedrætsøvelser indgår som en naturlig del af kampsport. Derfor taler vi også ofte om selvindsigt i den personlige udvikling. I nogle kampsport, især de traditionelle kinesiske kampsport, bruger man meget mere tid på det mentale og psykiske end på den fysiske træning.

Der er mange flere grunde til at dyrke kampsport end dem, der nævnt i denne blog. Det er valgt, at udpege 10 gode grunde til kampsport, fordi kampsport giver meget mere af de evner man ikke kan se end af de evner, som er fysisk tydelige.

 

Hvis du har behov for at høre mere, så er du velkommen til at kontakte Phi Nguyen (phi@vejlekampsportcenter.dk)